Mijn foto
42 x WERELDKAMPIOEN Liefhebber van het kweken van kleurkanaries (ook zebravinken en gouldamadines) en het creëren en ontwikkelen van nieuwe kleuren. Ieder jaar opnieuw iets nieuws, mooier, anders! The FINEST CREATIONS noemde eens een Engelsman mijn vogels. In het Italiaans: I CREATURA PIU ATTRAENTA en dat klinkt nog mooier. Contact: constant@vansanten.it

zondag 23 november 2014

Internationale COM Kleurkanarieshow Leuven VvNK


De jaarlijkse COM show, na Mechelen nu in Leuven, van de VvNK te Geel is een hoogtepunt op de internationale Show -kalender. Liefhebbers geven aan dat daar “met het mes op tafel" wordt gespeeld. Men bedoelt daar natuurlijk geen kwaad mee maar wel dat men alle best doet om goed voor de dag te komen.

Dit jaar had ik geen goed gevoel over het meedoen aan de show. Eigenlijk te vroeg in het seizoen, helemaal als het zo’n jaar is dat de vogels niet snel door de rui heen komen. Het verloop van het seizoen zat daar niet in mee. Ik moest echter in de maanden september en oktober nogal wat COM en andere zaken doen waardoor de vogels meer door de oppasser werden aanschouwd dan dat ik dat helaas zelf kon doen. Enfin een tiental dagen voor het inbrengen had ik eindelijk wat tijd om eens naar de vogels te kijken en ze enigszins te soigneren.

Veel te weinig natuurlijk en ondervond dat het uitsluitend in een kooi  stoppen te weinig was. Veel rui nog, een witte nagel, een kromme nagel of teen en ga zo maar door en het aantal geselecteerde vogels liep snel terug.

Iets meer dan 100 vogels had ik in alle hoogmoed ingeschreven. Van alles wat. Een vierhonderd en vijftig jongen gekweekt inclusief split vogels enzovoorts. Dan is een vierde van het totaal wel erg veel. Ik bracht de vogels in en vooral niet te veel rommelen. Ze moesten zich maar tonen zoals ze zijn. Overigens had ik daar toch geen tijd voor want als je bij het inbrengen eerst de kooien in gereedheid moet brengen en dan de vogels moet zoeken en in de juiste kooien te doen, dan heb je wel even de tijd nodig. Vooral als je het wat minder ziet; die kleine lettertjes.

Gelukkig in de avond dan toch gereed en alles afgegeven. Laat jij je vogels maar staan, die brengen wij wel direct weg naar hun plaats. Dan is het afwachten. Ik wil nooit met de keuring bezig zijn of lijntjes hebben hoe het gaat. Ik zie het wel als de lijst op internet komt te staan.
 
 

ZESTIEN x goud bleek enkele dagen later. Trots als een Pauw en snel begreep ik dat het de meeste overwinningen van de show moesten zijn. Na vele jaren eindelijk eens een keer eerste in het medaille klassement. Toen de catalogus uit kwam bleek de telling van de organisatie verkeerd en stond ik onder Carlos Moja (vijftien goud) op de gedeelde eerste plaats. Geen gek gezelschap natuurlijk maar het aantal klopte niet. Jammer! Dat kan niet meer gewijzigd worden; rectificatie op de show komt niet meer leesbaar in een catalogus. Voorts bleek er een Bruin geel ivoor stam 371 punten te hebben maar “Gedeclasseerd”. Keurmeester en ik verschilden van mening over de intensiteit van de vogels. Geen geel ivoor zichtbaar op kop, rug en rond de aars wit dus een schimmel stam. De keurder gaf Intensief aan. Verkeerd ingeschreven en de stam deed niet meer mee terwijl het aantal punten ver boven de rest uit stak. Voorts nog een foutje met het inkooien gemaakt en een mooie Isabel Opaal gele deed evenmin voor niets mee. Dat zijn zo maar enkele van die zaken die gebeuren. Het mag wel gezegd worden dat een vogel of stam die gedeclasseerd wordt niet “gediskwalificeerd” wordt, zoals in de catalogus werd vermeldt. Daar is een groot verschil tussen. Het betreft een andere "(inschrijf-)klasse". Ook daarvan bij de organisatie voor de toekomst maar melding van gemaakt.

De internationale COM show van de VvNK is overigens een van de best georganiseerde shows. Helemaal op het gebied van kleurkanarievogels, enig in zijn soort. Dit keer met een wat kleinere deelname. Maar absoluut ieder jaar weer als eerste op de kalender geplaats.

Dit jaar gaan wij met zijn allen op naar de Wereldshow in eigen land (Nederland). Hopen dat de vogelgriep niet, zoals de laatste keer dat Nederland het Wereldkampioenschap zou gaan houden (2003), het verloop in de war stuurt. Voor volgend jaar staat de VvNK show natuurlijk alweer in de (nieuwe) agenda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten